عوارض دیابت و راه پیشگیری در بارداری

رژیم با ما
رژیم با ما > وبلاگ > مقاله بارداری > عوارض دیابت و راه پیشگیری در بارداری
عوارض دیابت بارداری، پیشگیری و درمان

عوارض دیابت و راه پیشگیری در بارداری

  • rejimbama
  • مقاله بارداری
  • بدون دیدگاه

تغذیه خوب، یک راه مهم رسیدن به سلامتی برای همه زنان در دوران بارداری است. اما اگر دیابت بارداری دارید (GD)، انتخاب مواد غذایی مناسب مهم است. دیابت بارداری اختلالی است که بعد از نیمه دوم حاملگی در برخی از زنان باردار رخ می دهد.

این اختلال، به علت تشدید پاسخ بدن در برابر هورمون های بارداری رخ می دهد. هم چنین دیابت بارداری، ممکن است قبل از بارداری نیز وجود داشته باشد ولی اولین بار در طی بارداری شناسایی گردد. متاسفانه در صورت عدم درمان، این اختلال می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در عرض ۱۵ – ۲۰ سال آینده در زنان باردار افزایش دهد.

راه تشخیص

بهترین راه تشخیص بارداری، آزمایش قند خون ناشتا است. این آزمایش به طور روتین در نیمه اول بارداری درخواست می گردد. هم چنین افرادی که از قبل مبتلا به دیابت بارداری بوده اند، از آن ها آزمایش غربالگری دیابت یا  GTD  گرفته می شود. انجام تست تحمل گلوکز در طول هفته ۲۴ تا ۲۸ بارداری، به عنوان غربالگری دیابت بارداری، از دیگر راه‌های پیشگیری از دیابت بارداری است.

چه افرادی در معرض خطر دیابت بارداری هستند؟

بزرگ‌ ترین عامل خطرزا برای ابتلا به بیماری دیابت، داشتن اضافه وزن است. اما همه چربی‌های بدن به طور یکسانی تولید نشده‌اند. خطر ابتلا به دیابت هنگامی بالا است که اضافه وزن شما در ناحیه اطراف شکم متمرکز باشد(افرادی که چاق هستند و دور شکم آنها بیشتر از  ۸۸ سانتی متر و در برخی منابع بیش از ۹۰ سانتی متر است) و مادران بالای ۳۵ سال، خانم هایی که نوزاد قبلی آن ها بیش از ۴ کیلو گرم وزن داشته اند، خانواده هایی که سابقه معلولیت در وابستگان درجه یک دارند و همین طور افرادی که سابق ابتلا به دیابت بارداری در بارداری های قبلی خود داشته اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری می باشند.

عوارض دیابت بارداری

افزایش وزن نوزاد هنگام تولد، مرده زایی در ۴ هفته آخر، زایمان زودرس و سندرم زجر تنفس جنینی، پایین بودن قند نوزاد هنگام تولد و احتمال بروز تشنج از عوارض دیابت بارداری بر جنین است و فرزندان این گروه از مادران، بیش از نوزادان دیگر در معرض ابتلا به چاقی و دیابت نوع ۲ در آینده هستند.
بالا بودن قند خون در مادران باردار غیردیابتی، می‌تواند احتمال نارسایی قلبی را در نوزادانِ آنها افزایش دهد. متخصصان در تحقیقات خود دریافته اند در میان زنانی که قبل یا در دوران بارداری دچار دیابت نبودند خطر به دنیا آوردن نوزاد مبتلا به نارسایی مادر زادی قلبی، به ازای هر ۱۰ میلی گرم در دسی لیتر افزایش قند خون در مراحل اولیه بارداری، هشت درصد بیشتر می‌شود. هم چنین در صورت عدم درمان دیابت قبل از دوران حاملگی، خطر سقط، ناهنجاری ها و معلولیت های جنین و مرده زایی و احتمال ابتلا کودک به دیابت و چاقی را در دوران کودکی و بزرگسالی تقویت می کند.

هم چنین ابتلا به دیابت بارداری، خطر عفونت ادراری ، زایمان زودرس، ابتلا به فشارخون، زایمان سخت و عفونت های زخم را در زنان مبتلا به دیابت بارداری افزایش می دهد.

راه پیشگیری از دیابت بارداری چیست؟

با تغییر سبک زندگی، انجام فعالیت فیزیکی و رژیم غذایی صحیح می‌توانیم از بروز بیماری دیابت پیشگیری کنیم یا بروز این بیماری را به تعویق بیندازیم.

تغییر سبک زندگی

  • وعده‌های غذایی را در ساعات مقرر مصرف نمایید.
  • تحرک روزانه داشته باشید و از بی تحرکی خود داری نمایید.
  • استرس و اضطراب خود ار کاهش دهید و روحیه ای شاد داشته باشید.

رژیم غذایی

در صورت ابتلا به دیابت بارداری، به  متخصص تغذیه مراجعه کنید تا یک رژیم غذایی مخصوص برای شما ایجاد کند. در دوران بارداری میزان وزن گیری شما باید متناسب با شاخص توده بدنی شما که اصطلاحا  BODY MASS INDEX  نام دارد، باشد. پزشک با توجه به وزن و قدتان، وضعیت شما را سنجیده و با توجه به وضعیتی که دارید میزان وزن گیری در بارداری و رژیم غذایی شما را پیشنهاد می کند. بهترین رژیم غذایی، رژیم غذایی متعادل است که به معنی ترکیب پروتئین، کربوهیدرات و سبزیجات در هر وعده غذایی است. هم چنین توصیه های زیر نیز در بهبود این مشکل به شما کمک می کند.

  • مصرف چربی و روغن خود را (بخصوص چربی های اشباع شده) کاهش دهید. چربی های اشباع نشده‌ای که از منابع گیاهی و ماهی به دست می آیند، از قبیل روغن زیتون، روغن مغزها و روغن آووکادو، سالم‌ ترین نوع چربی هستند. همچنین سعی کنید که اسیدهای چرب امگا ۳ هم بیشتر مصرف کنید، زیرا در رفع التهاب و کمک به سلامت مغز و قلب بسیار مؤثر است. ماهی سالمون، ماهی تون و دانه‌های بزرگ، منابع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. البته میزان مصرف ماهی در بارداری متفاوت است و شما نمی توانید بیش از ۳۴۰ گرم در هفته از ماهی استفاده نمایید.
  • به جای سرخ کردن مواد غذایی، آن را کباب کنید، بپزید یا در کمی روغن داغ تفت بدهید. سعی کنید غذاها را به صورت آب پز استفاده نمایید و از مصرف غذاهای سرخ شده و فست فود، غذاهای شور و غذاهای کنسرو شده حتی الإمکان خودداری نمایید.
  • مصرف قند، برنج، ماکارونی، شیرینی، کیک، شکلات و نوشابه را محدود نمایید و به جای آن ها از آب میوه های سالم و طبیعی استفاده کنید.
  • از سبزیجات و میوه‌های تازه استفاده کنید. اکثر سبزیجات کربوهیدرات و قند کم دارند، بنابراین اگر می توانید دو سبزی را با وعده اصلی خود انتخاب کن همچنین می توانید از غذای ترکیب با سبزی مانند کرفس استفاده کنید. نخود یا سبزیجات برگی گزینه های خوبی به جای ذرت به شمار می آیند.
  • به جای استفاده از نان سفید و لواش، نان گندم کامل (سبوس‌دار) یا دانه گندم کامل، غلات فیبردار و کم شکر برای صبحانه را مد نظر قرار دهید. استفاده از جو و نان جو را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهید. جو دو سر خورد شده با تیغه یا جو دو سر حلقه شده نیز مفید است.
  • و در هنگام مصرف سالاد از سس کمتری استفاده کنید. برای روی سالاد، سبزیهای طبخ شده و ظرف پاستای خود، از روغن زیتون استفاده کنید.

    ورزش مناسب

پیاده روی تند روزانه به مدت ۳۰ دقیقه در صورت نداشتن منع بارداری می تواند گزینه خوبی در درمان و پیشگیری از دیابت بارداری باشد. ورزش کردن کمک زیادی به کم کردن وزن شما می کند و در پایین نگه داشتن وزن نیز اهمیت خاصی دارد. همچنین تحقیقات نشان داده است که ورزش منظم حتی اگر به قصد کم کردن وزن نباشد، می تواند حساسیت بدن در مقابل هورمون انسولین را بهبود ببخشد. برای ورزش کردن مجبور نیستید که عضو فعال یک باشگاه ورزشی شوید یا رژیم‌های غذایی سخت و خسته کننده مخصوص ورزشکاران را داشته باشید. یکی از ساده ترین راه‌ها برای شروع ورزش کردن آن است که روزانه به مدت ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید.